Muy Bueno(s Aires)

27 juni 2010 - Buenos Aires, Argentinië

Hier weer een kattebel uit Buenos Aires!

De afgelopen dagen stonden in het teken van het verkennen van de stad en de gewoonten van de inwoners.

De stedelingen worden ook wel portenos (mensen van de haven) genoemd. Om nog even in de informerende sfeer te blijven: Buenos Aires is vrij vertaald: goede luchten. Net als in Nederland heb je hier prachtige wolkenpartijen al hadden we die natuurlijk liever niet gezien! Dit weekend was het dan ook onze beurt om jaloerse blikken jullie kant op te werpen. ‘Bij ons’ was het dit weekend regenachtig met een temperatuurtje van diez a quince grados (10-15 graden) terwijl bij jullie een hittegolfje dreigt, hoe vervelend J

Goede (buiten)lucht kunnen ze hier trouwens wel gebruiken! De walmen van de talrijke bussen die hier rondrijden zijn niet echt gezondheidbevorderend… Ik heb hier trouwens ook een Alfa garage gezien. Het lijkt me verstandig voor de eigenaren om lekker in de garage te genieten van je Alfa, op straat zou ik me er niet mee durven wagen. Wat een spektakel onttrekt je voor je ogen hier op straat! 3 tot 4 banen breed, geen markering en dus ook geen ‘vaste’ plaats op de weg, richting aangeven kennen ze niet en dan ook nog om de 50 m. bushaltes. Zonder problemen dirigeert een buschauffeur zijn ‘geliefde (te zien aan al de opsmuk aan de binnenkant) van de 4e naar de 1e rijstrook, want van bushaltes hebben ze hier ook niet gehoord. Al het overige verkeer laveert zich door het continu meanderende busverkeer en stelt zich op maximaal 10 centimeter van elkaar op voor een stoplicht. Ongelukken hebben we nog niet gezien, maar wel ontelbare ‘bijna’ ongelukken…

Nog even een klein weetje waar we in Nederland nog een voorbeeld aan kunnen nemen: het opstellen bij een bushalte. Degene die het eerst is staat bij de haltepaal, alle volgende passagiers stellen zich als een polonaise op achter de eerste, waardoor een slang van soms wel 10 tot 20 personen ontstaat, keurig in line. Een aardig overblijfsel van het tekort aan muntgeld van x jaren geleden, waarvoor mensen elke dag bij de banken in de rij stonden. Het busverkeer rijdt hier trouwens volgens een metrosysteem: om de 2 – 3 minuten een bus.

Gisteren zijn we voor het eerst buiten de deur gaan eten. Keurig zoals het hoort hier: tegen een uur of half 11! We zaten dan ook nog tot vanochtend (0:30u) aan tafel, erg vreemd, maar als je tegen 5-en je 3e maaltijd van de dag hebt gehad valt het met de honger wel mee.

Dit weekend hebben we eindelijk de tijd en de rust gevonden om het hart van B.A. te ontdekken. Gisteren met name het centrum, vandaag de rommelmarkten in San Telmo, de (voormalige) havendokken en natuurlijk de wedstrijd Argentinië – Mexico. We keken de eerste helft met duizenden Argentijnen in een park. Prachtige sfeer voor een enorm scherm op een top locatie: een glooiend park waardoor iedereen de wedstrijd goed kon volgen. Helaas was het wel frisjes en met een enorme twijfel zijn we vlak voor de start van de 2e helft een cafeetje gaan zoeken. Hoe verassend dat bij het verlaten van het park een enorm gejuich opsteeg: het 3e doelpunt hebben we dus helaas moeten missen… dat krijg je als je met een vrouw voetbal gaat kijken ;) Geintje Fem!

De dichtstbijzijnde metrohalte van ‘onze’ lijn lag in de nabijheid van de Obelisk. Tijdens de poulefase had ik al vaak beelden gezien van Argentijnse supporters die zich daar verzameld hadden. Bij het naderen van het gedenkteken in het midden van de breedste laan van de wereld (ca. 125 m. breed) leek het wel of Argentinië wereldkampioen was geworden: zie daarvoor de video! Misschien nog wel het meest te vergelijken met het opwachten van de FC Twentebus op de A1 en dit was nog maar het bereiken van de kwartfinale… Na het schouwspel een kwartier te hebben bekeken zijn we op de metro gestapt, waaruit nog vele toeschouwers kwamen die hun vreugde wilden delen met landgenoten.

Ik ga nog ff snel mijn huiswerk maken voor morgen. Voor mij maar 2 uurtjes les morgen, want hier begint om 11 uur de wedstrijd al. Waar ik ga kijken weet ik nog niet, misschien wel in de hollandsche bar waar we de 3e wedstrijd ook gezien hebben. Dat is toch het mooist, met landgenoten een bietje drinken en de wedstrijd kijken, ook al is het 11 uur J. De wedstrijd tegen Kameroen was trouwens ook nog memorabel: we zijn (weer) op tv gekomen, dit keer live en hebben ook de krant gehaald samen met een 50-tal oranjesupporters.

Veel plezier morgen bij de wedstrijd, we proosten op de goede afloop!

!Salud!

Jeroen

1. roos schoenmaekers:
    28 juni 2010
    Jeroen, met veel interesse gelezen! Het leukste van de video's vond ik het nederlands paartje!!!
    Liefs van mam
  2. Maria Smits:
    Hoi Femke en Jeroen,
    Zo te lezen en te zien hebben jullie het goed naar je zin in Buenos Aires.
    Ik vind dat jullie ons goed op de hoogte houden.Maar straks niet alles in het Spaans vertellen hoor!!
    Femke, heb jij inmiddels je bagage?
    Kijk uit naar jullie nieuwe belevenissen.
    Lieve groeten,
    Maria.
  3. Monique en GertJan:
    Haaa Femke en Jeroen!
    Wat een verhalen en belevenissen....gaaf hoor! Goed om te lezen hoe het met jullie gaat aan de andere kant van de wereld ;)
    Geniet ervan en veel plezier! Hopelijk wordt het weer nog beter..?
    Liefs, Monique en GertJan
  4. jan/mygrietje:
    19 juli 2010
    Wat leuk, ook alle belevenissen van jullie. wereld reis te lezen. zo te lezen genieten jullie met volle teugen. groetjes uit Calgary. Jan en Marietje.