De Bangkok blues

11 januari 2011 - Bangkok, Thailand

Poeh, dat was wel even afschakelen voor ons toen we aankwamen in Bangkok. We hadden een jetlag, waren weer aangewezen op openbaar vervoer, we hadden nog geen enkel plan wat we gingen doen de komende zes weken en de gezondheid liet ook te wensen over.

Het kwam er op neer dat alles gesmeerd ging vanaf de pick-up van het motel in Auckland, de vlucht via Hong Kong naar Bangkok tot aan de taxi die ons voor het guesthouse in Bangkok afleverde. Daarna werd het anders..

Voor ons gevoel was het half drie ’s nachts (plaatselijke tijd 20.30 uur) toen we in Bangkok aankwamen terwijl  we om 6.00 uur in Auckland waren opgestaan. Ik kon nog net mijn open ogen houden in de taxi maar ik dacht: “als we in het guesthouse aankomen val ik om.” Helaas kon dat nog niet want de vorige gasten hadden tot 21.00 uur ’s avonds (!) de kamer tot hun beschikking waarna de kamer vervolgens nog schoongemaakt moest worden. We zouden tot 21.15 uur moeten wachten. Dat geduld kon ik nog net opbrengen alleen mijn ogen niet meer. Toen het dus 21.30 uur was en we nog geen seintje hadden gekregen ben ik eens gaan vragen hoe het er mee stond. Het zou nog 5 minuten duren volgens de receptioniste. Mijn humeur werd er niet beter op. Nu heb ik, volgens mij, niet snel een slecht humeur maar als ik écht moe ben dan kun je beter uit mijn buurt blijven. Gelukkig lukte het me om vriendelijk tegen het personeel te blijven want boos worden in Thailand, dat kennen ze niet. Dát had ik gelukkig al ergens gelezen. Uiteindelijk konden we de verzorgde kamer binnen en vielen als een blok in slaap tot de volgende middag half twaalf, 14 uur later.

Jeroen had ’s ochtends last van hoofdpijn die ook de hele volgende dag nog aanhield. Ik merkte zelf dat ik best moe was en nog weinig zin had om me in de drukte van Bangkok te begeven. Ik had wel veel zin in komende weken want het leken me interessante landen. We wilden namelijk ook Laos en Cambodja gaan bezoeken. Vandaag hebben we samen gekeken wat ons globale plan voor de komende tijd zou worden. Handig die papieren uit reisgidsen die ik nog uit Nederland had meegenomen. De Lonely Planet moest nog aangeschaft worden.

Wat direct opviel toen ik voor het eerst het guesthouse uitliep, was de hitte en de drukte op straat. Ik voelde me echter op mijn gemak en werd niet ‘lastig gevallen’ door opdringerige verkopers. Ik verwachtte een boekhandel maar de Lonely Planets werden gewoon op straat verkocht in een rekje. Of de beste man ook een nieuwere versie dan 2008 had? Ja hoor, geen probleem..even in de kast achter hem zoeken en daar kwam ‘maart 2010’ tevoorschijn. Voor 650 Bath (iets meer dan 15 euro i.p.v. 37,50 op het vliegveld) verkocht hij deze aan mij.

Volgens mij zou het een hele klus worden om ons plan te maken. Hoe verder ik las hoe minder zin ik eigenlijk had om dat allemaal ‘af te gaan werken’. Het klonk allemaal schitterend en alles leek  mogelijk: van Thailand tot Cambodja. En oh ja, dan kunnen we Vietnam er ook nog wel bij pakken misschien. Maar dat vluchtige en die race tegen de klok stonden me tegen. Hier volgen wat gedachten die door mijn hoofd gingen: “Misschien moeten we toch eerst beginnen met een weekje strand.. maar dan wordt het weer lastig met het visum van 30 dagen. Zullen we Vietnam sowieso maar overslaan dan. Anders wordt het wel erg veel.” Dat gaf al iets meer rust. “Of zullen we toch voor alleen vrijwilligerswerk en een week strand gaan?” En zo waren wij de eerste dagen aan het plannen en overwegen geslagen.

Een dag nadat Jeroen geveld is door hoofdpijn moet ook ik er aan geloven en heb ik een paar uur in bed gelegen. We waren het er allebei over eens dat we weinig energie meer hadden om aan deze rondreis door Azië te beginnen. Voor de dag erna hadden we een fietstocht door Bangkok gepland. Ik hoopte dat die ons opnieuw positief zou stemmen en kon oppeppen.

En dat heeft het gedaan! Samen met nog zes andere Nederlanders (uit de buurt van Nijmegen!) beginnen we aan ons avontuur door Bangkok. We begeven ons direct in het drukke Chinatown. Het moet een gek gezicht zijn; een hele rits blanke mensen op de fiets. We hebben dan ook veel bekijks en we blijven maar glimlachen en zwaaien naar kinderen en mensen. Dit voelt weer heerlijk; bewegen en energie krijgen van de mensen om mij heen. Onze weg gaat niet zonder de nodige hindernissen; smalle straatjes, over bruggetjes, langs honden en allerlei bedrijvigheid (metaalbewerkers en eetstalletjes). Wat een indrukken en wat gaaf dat we door buurten rijden waar je normaal gesproken niet zou komen en trouwens ook de weg zo kwijt zou raken. We fietsen door plaatselijke markthallen, langs rijstvelden, tempels en begraafplaatsen. Ik geniet. Op het einde van de middag krijgen we een heerlijke lunch voorgeschoteld door vriendelijke Thaise mensen. Helaas willen de Nederlanders veel van onze reis weten terwijl we dat al zo vaak hebben verteld. Ik zou nu graag meer van onze gidsen willen weten en ik doe een paar pogingen. Ze praten redelijk goed Engels maar het blijft lastig en mijn pogingen om alles in het Engels te doen, ook tegen de Nederlanders, lopen op niets uit. Nadat we genoten hebben van de lunch zit het er weer bijna op.

Dit hadden we beiden even nodig; nieuwe energie!

1. Carolien:
    30 januari 2011
    Ik zou zeggen: een weekje strand én vrijwilligerswerk én 6 weken rondtrekken :-) Maar ik begrijp dat jullie al een ticket hebben om naar NL terug te keren.. Goed dat de reislust na een klein dipje weer op peil is. Enjoy!
  2. Maria Smits:
    31 januari 2011
    Hallo Femke en Jeroen,
    Logisch dat dat gereis ook zeer vermoeiend kan zijn en die tijdsverschillen kunnen slopend werken.
    Jullie hebben echter nog een aantal boeiende dingen in het verschiet.Als de batterijen weer opgeladen zijn gaan jullie natuurlijk weer genieten!!!
    Nog veel plezier!
    Lieve groeten uit Heeze,
    Maria.
  3. Bart en Tineke:
    2 februari 2011
    Hey Jeroen en Femke,

Wat was het leuk om een reactie van jullie te lezen!! Wij zijn inderdaad alweer terug in het koude NL. Dat was wel even wennen hoor!!
    Bart is inmiddels alweer aan het werk.. Het gaat zo snel allemaal.
    Wij hebben het laatste stuk van onze reis nog heel erg genoten van al dat moois.
    En door dat we veel mensen hadden gesproken(waaronder jullie)is ons lijstje met volgende bestemmingen behoorlijk lang geworden.Haha
    Het is super om te lezen wat jullie nog allemaal doen en dat het zoveel energie kost hebben wij inderdaad ook gemerkt. Zo nu en dan even een rustpauze kan geen kwaad.

Geniet nog even van al dat moois...

Groetjes vanuit het koude Hoogersmilde,
    Bart en Tineke
  4. Jaap en Elly:
    8 februari 2011
    Hallo Femke en Jeroen,
    Van Harte Gefeliciteerd met de verjaardag van jullie vader/schoonvader.
    En heel veel plezier met jullie vrijwilligerswerk.
    groetjes van ons
    Paps en Mams
  5. Peggy:
    9 februari 2011
    Hahaha..
    Een boze Femke, dat zou wat zijn geweest :-)

Fijn dat jullie -weer- genieten.
    Dat doen we (ik) hier ook.. Vandaag scheen de zon(!) :-)

Veel plezier!
    xxx
    Peggy & Sietske
  6. Dré en Sophie:
    11 februari 2011
    Bedankt Femke en Jeroen voor de verjaardagswensen, heel attent, nog veel reisplezier.
    Nonk Dré.
  7. Renske:
    16 februari 2011
    Wat een fantastische foto's toch weer! Leuk om te zien!
    Dikke knuffel en tot toch al wel weer best 'bijna'!
  8. Monique:
    23 februari 2011
    Ha Femke en Jeroen,

jullie laatste bericht dateert alweer van meer dan een maand geleden! Maar we nemen aan dat het jullie nog steeds goed gaat!! De laatste weken zijn aangebroken voor jullie! Geniet van de laatste periode en tot gauw!!

Groetjes Monique en Roy
  9. Lourens:
    5 maart 2011
    Jeroen en Femke,
    volgens de kaart zouden jullie nu in Katmandoe Nepal zitten, het dak van de wereld, dat lijkt me geweldig. mogelijk zullen we nog wel een aantal foto's zien. Geniet ervan.
    groet, Lourens
  10. Mieke:
    5 maart 2011
    Haa Femke en Jeroen,
    Tjonge, wat kan er veel gebeuren in korte tijd! Jullie reis duurt eigenlijk nog maar kort. De foto's zien er fantastisch uit en ik denk dat dat nog maar een kleine impressie is van alles wat jullie gezien en meegemaakt hebben. Gek genoeg staat het leven in Nederland ook niet stil (echt niet!) en ik heb zin om met je bij te kletsen Femke!
    Ik ben je e-mailadres kwijtgeraakt dus ik kan je niet mailen. Maar mijn telefoonnummer is gewoon nog hetzelfde dus we contacten wel weer eens!
    Geniet nog even van jullie wereldtrip!
    Groetjes Mieke die nu geen Bareman meer heet maar Slump haha