Argentinië in vogelvlucht..(of met de bus)

31 juli 2010 - El Calafate, Argentinië

Vanmiddag zijn we gearriveerd in El Calafate nadat we een etmaal (!) gereisd hebben met de bus. Dat klinkt ontzettend veel en dat is het natuurlijk ook. Ware het niet dat de touringcars hier super-de-luxe zijn. Je kunt er prima in slapen en aan de maaltijden en de nodige films wordt ook gedacht.

Het is hier 1 graad onder het vriespunt maar de zon schijnt heerlijk waardoor het niet koud aanvoelt. El Calafate staat bekend om zijn vele gletsjers die je vanuit hier kunt beklimmen of vanuit een boot kunt bekijken. Verder is het een heel schattig klein stadje waar je lekker door heen kunt flaneren. Het hostel waar we verblijven heeft een schitterend uitzicht op de bergen en een meer. Klinkt als Bariloche!

Ik geloof dat we gebleven zijn in Bariloche met ons verhaal. Hier hebben we het heerlijk naar onze zin gehad in het gezin. Ik mis de heerlijke maaltijden nu al en natuurlijk ook de levendigheid van een gezin met drie kinderen. De Spaans cursus hebben we met succes opgesloten. Nu rest alleen het vele oefenen natuurlijk in de praktijk. Het lijkt alsof je Spaanse kennis al wegzakt als je een paar dagen met z'n tweeën bent. Hoewel we natuurlijk de hele tijd vloeiend Spaans tegen elkaar praten ;) Verder hebben we in Bariloche nog een schitterende mountainbiketocht gemaakt langs meren en over bergen. We kwamen op adembenemende plaatsen waar we het idee hadden dat we alleen op de wereld waren. Zittend op een grote rots, uitkijkend op een helder meer met op de achtergrond besneeuwde bergen... Zeker een plaats waar we nog eens naar terug willen keren.

In Puerto Madryn hebben we walvissen mogen aanschouwen vanaf een boot. De nieuwsgierige aagjes kwamen zo dichtbij dat je ze bijna kon aanraken. Wat een bakbeesten zijn dat van wel 20 meter (!) lang. Hoe krijgen ze het voor elkaar om een salto boven het water te maken?! Dit was één en al genieten. Helaas moesten we na een uurtje weer terug naar de kust. Onze chauffeur met een jeep met 4WD heeft ons, samen met een ander stel, het hele eiland laten zien. Het eiland zelf bestaat uit niet veel meer dan gras. Het is heel dubbel; van de ene kant heel saai om hier uren doorheen te cruisen en van de andere kant heel bijzonder dat je zo lang kunt rijden zonder een levende ziel te zien. Er waren echter wel wat zielen; namelijk een stinkdier, amarillo, struisvogels, een soort lama's en héél veel schapen. Het volgende hoogtepunt was de zeeleeuwen en zeehonden die we vanaf een beperkte hoogte op het strand konden zien liggen. Helaas was het niet het seizoen voor de duizenden pinguins maar de dag was zonder hen ook compleet voor ons.

Verder hebben we nog een mountainbiketocht gemaakt maar hier kan ik heel kort over zijn: afzien! 40 km tegen de wind in fietsen over een onverharde weg en Jeroen kreeg onderweg lekke band. Het eindpunt was echter een beloning: walvissen aanschouwen vanaf het strand. Na een douche (en al het zand uit onze oren), een powernap en een goede maaltijd later voelden we ons als herboren.

Geniet allemaal van jullie vakantie. Het blijft leuk om jullie berichtjes te lezen! Tot het volgende verhaal vanuit El Calafate of ...

Liefs Femke

1. roos schoenmaekers:
    31 juli 2010
    Lieve wereldreizigers,

Ik vind dat jullie ons echt verwennen met al jullie verhalen.Dit is toch echt veel beter dan een ansichtkaart. Ik zie jullie gewoon op die rots zitten!! Vooral doorgaan, dan kunnen wij genieten!

Alle goeds voor jullie van mam (en pap)
  2. Anke Deelen:
    2 augustus 2010
    Hallo wereldreizigers!
    Hier een berichtje van de europa reizigers. Wij zijn op het moment in Zuid-Duitsland in het Schwarz Wald. We zijn ongeveer een weekje in Frankrijk geweest. Eerst bij het huisje van de moeder van Andries en daarna nog in de Vogezen. Heerlijk toeren, mountainbiken en kletsen met de locals. We gaan nu richting Munchen en daarna waarschijnlijk nog naar Italie, want daar is het mooi weer.
    Erg leuk om jullie mooie verhalen weer te lezen en de foto's te zien! Wat een mooi skigebied waar jullie waren, het was er zeker niet druk?
    Nog bedankt voor de verjaardags sms en nog heel veel mooie ervaringen en avonturen toegewenst!

Heel veel liefs en groetjes!
    Andries en Anke
  3. Lourens:
    6 augustus 2010
    koud daar aan de andere kant van de wereld, maar hier is het lekker. Jeroen en Femke, jullie genieten met volle teugen lees ik uit de verhalen, prachtig. Wij zijn net een weekje terug (weer aan het werk)van vakantie in Italie, voor ons en de kids ook een wereldreis. heerlijk gehad, o.a. wezen snorkelen. Kirsten is 6 en heeft nog net geen zwemdiploma, maar ze is mee wezen snorkelen, geweldig wat een stap voor haar. Als ik dan in jullie verhalen lees dat je uren kunt reizen zonder mensen tegen te komen, bijna onvoorstelbaar. moet wel een goed gevoel geven, lekker vrij. Mosscien aan de andere kant een beetje eng, wat als..., maar niet aan denken. hé geniet ervan.. groet, Lourens.
  4. roos schoenmaekers:
    7 augustus 2010
    dag Jeroen,

de kop is eraf: Roda - Twente. Op dit moment staan roda en twente bovenaan in de eredivisie!!!!

Roda JC Kerkrade heeft goede zaken gedaan door in de openingswedstrijd van de eredivisie met 0-0 gelijk te spelen tegen FC Twente.

Roda JC speelde vooral in de beginfase slordig en kroop in de eerste helft twee keer door het oog van de naald.

In het begin van de tweede helft kreeg het team van trainer Harm van Veldhoven wat meer grip op het spel. In de slotfase van de wedstrijd beleefde de Roda-aanhang nog angstige momenten, maar het Kerkraadse team wist Twente het scoren te beletten en zo een belangrijk punt in de wacht te slepen.

Laurent Delorge van Roda JC liep tegen een gele kaart aan evenals drie spelers van FC Twente.

groetjes
    John
  5. Elco & Heleen:
    9 augustus 2010
    We zien dat het jullie goed gaat en dat jullie er samen volop van genieten! Gelukkig maar!
    We kijken hier vaak even om te zien en lezen wat jullie allemaal beleven. Vooral die watervallen van Iguazu vonden we prachtig...!

Hier gaat alles z'n gangetje...
    Dit is onze laatste week vakantie :-(
    We zijn niet op vakantie geweest, maar we vermaken ons wel. We lopen en fietsen veel, en hier en daar een dagje weg....

Liefs,
    Elco & Heleen

pootjes van Pukkie & Frummel
  6. juliette:
    12 augustus 2010
    hallo Femke en Jeroen vanuit elkenrade proberen wij jullie te volgen met jullie reis over de aardbol
    Fantastisch die verhalen. wens jullie nog een hele fijne reis en tot ziens
  7. Maaike:
    13 augustus 2010
    Ha Jeroen en Femke!

¿Cómo estás? Zo, daar houdt mijn Spaans ook wel zo'n beetje op:-)
    Ook maar eens een berichtje vanuit Amersfoort zoals jullie zin. Ik volg jullie verhalen al vanaf het begin, maar had nog steeds geen reactie achtergelaten, dus dat werd tijd. Het klinkt of jullie het daar goed naar je zin hebben! Veel leuke verhalen en avonturen en waarschijnlijk spreken jullie inmiddels ook al een goed woordje Spaans!

Ik ben benieuwd naar jullie nieuwe avonturen, dus hou ons op de hoogte!

Veel plezier!!
    Maaike
  8. Lisette:
    15 augustus 2010
    Hoi!

Ook wij zijn weer terug van vakantie! We hebben dan wel geen walvissen en schapen gezien, maar wel veel koeien en schitterende uitzichten vanaf bergen op 1700+ meter. Goede vakantie met Stans en Hai, maar ook erg prettig samen met René. Onze foto's houden jullie nog tegoed :-D

Heel veel plezier, geniet met volle teugen!

Dikke kus van Liset
  9. Monique:
    21 augustus 2010
    Halloa daaro!!

Op het landkaartje zie ik dat jullie in Chili zijn...wow!! :-)
    Hoest ie bij jullie? Jullie laatste verhaaltje stamt van bijna een maand geleden (oké..3 weken dan).

Hier alles goed, z'n gangetje. Na wat slechte regenweken, is het nu weer 28 graden..lekker zomersweertje! We zijn bijna aan onze 3e en laatste vakantieweek en dan is het weer tijd om te gaan werken helaas.

Ben benieuwd wanneer jullie volgende verhaal er komt!! Hopelijk binnenkort een filmpje van jullie dansend de tango?

Groetjes!